donderdag 13 mei 2010

Hoe kijk ik naar web 2.0?

Voor privédoeleinden vind ik het maken van een blog op dit moment volledig overbodig. Ik kies ervoor om persoonlijk in contact te komen met mensen en huiver wat van de anonimiteit waarin deze virtuele wereld ons allen lijkt mee te sleuren.
Vanuit professioneel oogpunt kijk ik enigszins met andere ogen naar deze zaak.
Het hebben van een blog lijkt mij een interessante meerwaarde voor de werking van een bib, op voorwaarde dat er een duidelijke doelstelling aan verbonden is die vooral bruikbaar en toepasbaar is voor de klant.
De blog kan fungeren als belangrijke schakel om mensen te prikkelen en hen aan te zetten om de bibliotheek in al haar facetten te ontdekken. Einddoel zou moeten zijn dat meer mensen naar de bibliotheek toestappen om er deel te nemen aan allerhande activiteiten die ontmoeting en participatie in de hand werken.
Persoonlijk heb ik niet het geduld om mij in mijn vrije tijd toe te leggen op rss, foto's downloaden, slidesharing,...
Ik mis hierin een voor mij essentieel persoonlijk contact.
Beroepsmatig zie ik er wel wat in, wanneer het een meerwaarde kan bieden aan het werk dat ik doe, wanneer het dit werk aantrekkelijker, visueler, duidelijker, overzichtelijker en efficiënter kan maken.
Heel graag zou ik met een zelfgemaakte powerpointpresentatie naar instanties - vooral scholen - toestappen om er jongeren warm te maken voor de bib, hen duidelijk te maken hoe belangrijk een bib wel is, met hen te spreken over de rol die de bib speelt in hun persoonlijke ontwikkeling én in de samenleving, hoe essentieel de bib en de door haar georganiseerde activiteiten zijn voor het waarborgen van vrijheid van meningsuiting en zelfstandig, kritisch denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten