zondag 16 mei 2010

Google docs




Dit was niet helemaal nieuw voor mij.
Collega's zijn me hierin voorgegaan, door het o.a. mogelijk maken van het raadplegen van ons uurrooster vanuit de luie zetel thuis. Heel erg handig is dat!

Nu kreeg ik echter een beter inzicht in hoe dit allemaal precies werkt: e-mailbijlagen worden vervangen door één document dat vanuit de basis aangepast wordt en bijgevolg niet meer uit ontelbare én verwarrende versies moet bestaan.

Heel concreet denk ik dan aan de op te volgen bestellingen binnen de jeugdafdeling waarin ik werk. Ik maak een spreadsheetdocument, deel het met mijn 3 collega's die hier ook bij betrokken zijn, geef hen toegang om dit document naar hun eigen noden te bewerken en voilà, de bestellingen worden op tijd doorgestuurd zonder dat ik daar extra werk en zorgen aan heb. Zeker het overwegen waard.

Wat ik helemaal niet begrijp is dat dit document op het web moet gezet worden via een url, waardoor het dan voor iedereen toegankelijk wordt. Aangezien het gaat om toch vrij situatiegebonden informatie, lijkt het me niet interessant om dit ter inzage van iedereen te stellen.
Een Wiki tot daar gelaten, maar kantoortoepassingen blijven toch beter binnenshuis? Of heb ik hier weeral iets niet goed begrepen?




Ik denk dat hier nog veel mogelijkheden zijn
die ik niet direct zie,
dat is een groot nadeel aan het afstandsonderwijs
dat aan deze 23 dingen gekoppeld is.
JAMMER!!!








2 opmerkingen:

  1. Dag An-Marie,

    Je documenten in Google docs staan altijd online of je die nu deelt met interne collega's of externen. Je kunt ook kiezen met wie je dit deelt en hen ook kijk- of schrijfrechten geven. Je stuurt dus enkel links (met hun rechten) door naar de personen die jij selecteert. Het is niet zo dat je documenten voor iedereen zichtbaar zijn. Je hebt die mogelijkheid wel om een document online te plaatsen zonder dat men moet inloggen via een emailadres.
    Een ander praktisch voorbeeld waarbij je Gdocs zou kunnen gebruiken is het jaarverslag van de bibliotheek. Meestal is dit een taak van de bibliothecaris of wordt dit gedelegeerd. Indien je het jaarverslag van 2009 oplaadt en er een Gdoc van maakt, kun je direct de naam veranderen in jaarverslag 2010 en dit aanpassen aan de actualiteit van 2010. Zo kan iedereen gemakkelijk meewerken aan het jaarverslag en wordt het maken van een jaarverslag een gemeenschappelijke taak. Het spreekt voor zich dat de eindredactie en eindverantwoordlijkheid toch bij de biblioithecaris ligt. Via Gdocs is het maken van een jaarverslag een stuk eenvoudiger. Bovendien hoef je het ook niet meer af te drukken (wat ecologischer is) en kun je diegenen die ieder jaar een jaarverslag toegestuurd krijgen en link geven naar het onlinejaarverslag. Zij kunnen dit nog altijd zelf afdrukken als ze dit wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het zelf nauwelijks beter kunnen uitleggen. Nauwelijks... :-)

    BeantwoordenVerwijderen