zondag 6 juni 2010

SOCIALE BIBLIOTHEEKCATALOGI

= sociale, open catalogi, met mogelijkheden tot DELEN

Het duurde even voor ik echt doorhad waar het hier precies om gaat!

Mijn beeld van de catalogus, die het hart van de collectie vormt, wordt hier toch serieus aangetast! Goed, dat de toestand niet meer is zoals in de jaren 60-70-80, waar elk boek voorzien was van een kaartje dat goed moest bijgehouden worden en niet altijd heel correct ingevuld was, dat is maar goed ook. Maar formele en inhoudelijke beschrijvingen uit handen nemen van meer ervaren personen en voor iedereen toegankelijk maken, dat lijkt me toch wat ver gaan!!!

Van de andere kant voel ik me wel aangesproken door de ambitie van Worldcat om alle bibs van de wereld te bevatten...
De introductie van "My Discoveries" in maart 2008 in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam, die het mogelijk maakt voor elke gebruiker - ook wanneer die geen lid is van een betrokken bib - om lijsten, waarderingen en recensies toe te voegen aan de catalogus, kan ik enkel maar toejuichen omdat het voor mij als individuele gebruiker heel wat mogelijkheden biedt die me doen denken aan Librarything.

Ik geef toe dat ik wat geploeterd heb om uit te vinden hoe dat precies werkte, met die tags en zo. In de eerste plaats vroeg ik me vooral af wat dat nu precies betekent, een tag. Volgens Wikipedia gaat het om toegevoegde informatie bij een digitaal bestand. Mag ik daaruit afleiden dat een tag eigenlijk hetzelfde is als een trefwoord?
Enfin, na mij te hebben aangemeld, kwam ik dan uiteindelijk op "Mijn Discoveries" terecht en heb ik best wel plezier beleefd aan het opzoeken, samenstellen en in lijst zetten van mijn persoonlijke top 3. Hoewel ik niet inzie wat een ander hiermee aankan. Wie interesseert het nu wat ik graag lees?



De principes van buiten naar binnen en omgekeerd hebben me tenslotte ook wel wat beziggehouden. De cabriocatalogus van de bib van Brugge - zeer originele naam trouwens - ziet er echt wel goed uit, daar werd over nagedacht en ik kan het maken van links vanuit de eigen catalogus naar andere bronnen buiten de bib (muziekweb, google books, librarything,...) alleen maar onderschrijven, maar ik denk dat er toch nog een volledige mentaliteitsverandering - ook bij mezelf - nodig zal zijn om helemaal in het plaatje mee te stappen. Ik betrap mezelf erop dat ik toch nog een beetje heel erg vasthoud aan het traditionele beeld van een klassieke bib met balie, uitleen, goedzetten van boeken, enz.


Wat niet wegneemt dat ik zeker opensta voor vernieuwing, indien bepaalde mensen met dergelijke ambities mijn pad zouden kruisen en met mij zouden willen samenwerken. Zelf voel ik me echter niet geroepen om het voortouw te nemen hierin...

En ik merk ook dat heel wat gebruikers nog maar al te graag langs de balie komen om zich te laten "bedienen". Heeft iemand trouwens al gedacht aan het belang van een goede begeleiding voor diegenen die quasi analfabeet zijn op dit gebied. Volgens mij zijn het er toch nog heel wat!

2 opmerkingen:

  1. Tja, een tag kan je een trefwoord noemen. Alleen denk je dan weer aan "trefwoord" zoals we dat al jaren kennen en gebruiken. En dat is niet de bedoeling. Hou het dus maar bij "tag"...
    Wat dat uit handen geven betreft: herinner je uit de inleiding het woord "vertrouwen". Heb vertrouwen in de collectieve intelligentie, ook al is dat niet altijd even eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In verband met het zich laten bedienen: sinds Leuven (mei 2010) is overgeschakeld naar zelfbediening pas ik (en niet alleen ik) me zo snel aan. Ik zou niet meer terugwillen naar de vorige situatie. Ik heb meer voordelen dan nadelen: meer privacy, snellere én eenvoudige bediening, de bib is toegankelijker (je loopt er gemakkelijker in en uit). Ik kan nu ook mijn culturele tickets aan de ticketingbalie kopen (ook 's avonds laat). Er zijn meer infopunten waarbij ik persoonlijk advies krijg zonder de druk van leners die iets willen uitlenen... Kortom, Zelfbedieningsbibliotheken zijn veel klantvriendelijker dan de andere bibliotheken. Ga gerust eens een kijkje nemen in bibliotheken die zijn overgeschakeld. Praat met je bibliotheekcollega's en je zult waarschijnlijk zeer weinig of niemand vinden die terugwil naar de vroegere situatie. Kortom: omarm de technologie in het voordeel van je klanten en je eigen werk.

    BeantwoordenVerwijderen