woensdag 9 juni 2010

BIBLIOTHEEK 2.0

Dit was interessant!

De aanduiding 2.0 verwijst dus naar het klantgerichter gaan werken en ze wordt ook al in andere branches (politie, ambtenarij, school,...) gebruikt...

2.0 biedt ruimte aan gebruikers om mee te werken aan en te participeren in de verdere ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten, zowel online als in de echte wereld

Dit houdt in dat de moderne bibliotheek steunt op twee pijlers:



1. het is een plek waar de gebruiker virtueel en in de echte wereld naartoe kan gaan
2. ze biedt diensten aan op virtuele en echte plaatsen waar gebruikers aanwezig zijn

Alles draait eigenlijk om het ons bewust zijn van de veranderingen - ook digitaal - om ons heen en de wil om daar actief in mee te gaan.


Dat werken in een bib in de toekomst helemaal anders zal zijn, was me gaandeweg wel duidelijk geworden, maar zolang dit werken in de bib publieksvriendelijk en gastvrij is en open staat voor samenwerking, kan ik daar misschien wel vrede mee vinden. Dit zijn immers zaken die ik nu al ontzettend belangrijk vind...

Ik las het manifest van de bibliothecaris, geschreven door Laura Cohen, maar dan in de Nederlandse vertaling. Te vinden op volgende link: http://ienc.weblog.ub.rug.nl/jan-arjen/254



Daarvan onthoud ik het volgende, voor mij vanzelfsprekende en essentiële uitspraken:
  1. Ik werk actief mee aan de vooruitgang van mijn bibliotheek.
  2. Ik erken dat bibliotheken maar langzaam veranderen, maar probeer met mijn collega’s wel zo snel mogelijk op veranderingen in te springen.
  3. Ik durf nieuwe (vormen van) diensten voor te stellen, ook al zal dat bij sommige collega’s op weerstand stuiten.
  4. Ik geniet van de opwinding en het plezier van positieve veranderingen en straal dat uit naar collega’s en gebruikers.
  5. Ik gooi oude werkwijzen overboord als er betere zijn, ook al leken die oude werkwijzen ooit fantastisch.
  6. Ik experimenteer met veranderingen en accepteer daarbij dat ik fouten maak.
(Naar Laura Cohen, 8 november 2006)

Tenslotte heb ik mij aangemeld om lid te worden van bibliotheek20.ming.com, mijn verzoek is daar in behandeling.

Toen ik drie jaar geleden startte met mijn werk in de bibliotheek was dit vanuit een geestdrift die ik ondanks een aantal beperkingen waar ik op stootte nog niet ben kwijtgeraakt. Aanvankelijk stond ik heel erg argwanend tegenover de idee om het oorspronkelijke beeld van de bib dat ik uit mijn kindertijd overhoud los te laten. 23 dingen verder heb ik nog altijd een portie twijfel, maar begint het mij te dagen dat mijn toekomst net wel eens zou kunnen liggen in datgene waar ik mij het meest tegen verzet heb. De tijd zal het uitwijzen...


1 opmerking:

  1. ning, bedoel je waarschijnlijk, ming heeft meer iets te maken met Chinese dynastieën...

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen