donderdag 22 april 2010

aan de slag

Even voor mezelf op een rijtje zetten, want ik lijk werkelijk te stuntelen.
De idee dat je de informatie naar je toe laat komen ipv dat je zelf de informatie moet gaan opzoeken, met het risico dat er toch niets te vinden is en dat je bijgevolg heel wat tijd verliest, spreekt mij wel aan. Dit werd in het bijhorende filmpje goed geïllustreerd. Leuk was dat!
Mijn eigen zoektocht naar voorbeelden leek iets moeilijker. Het duurde even vooraleer ik doorhad dat het weinig zin heeft om om het even welke webpagina aan de abonnementen in google reader toe te voegen en dat je hierbij het best opteert om pagina's te selecteren waarop de aangeboden informatie regelmatig geupdated wordt. Interessant was het ook om de geselecteerde abonnementen in mappen te kunnen ordenen en die mappen een passende naam te geven. Het was even zoeken om terug bij google reader te geraken, telkens wanneer ik die mappen bewerkt had... Wat stom van mij!
In een electronische nieuwsbrief krijg je alle facetten van informatie die die brief bevat, op je bord geschoteld. Bij RSS-berichten bepaal je op voorhand wat je wel dan niet wil ontvangen. Of niet soms?
Uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar een aantal blogs die mij interessant leken in het kader van mijn concrete werksituatie in de thuisbibliotheek die zich vooral richt op kinderen en jongeren. In de bib van Gent vond ik een fijne link waarop tips gegeven worden rond boeken voor jongeren, met per maand een voorstelling van 2 goede boeken, met de korte inhoud ervan en waar ze heel concreet te vinden zijn in de betreffende bib.
Verder vond ik op de website www.ecobibl.nl fijne projecten rond ecologie in de bibliotheekwereld en de milieubewuste inrichting van de bibliotheeklokalen.
Aan een derde voorbeeld ben ik jammer genoeg niet geraakt, deze dag zat heel erg vol en nu ben ik van plan de boeken (of de schermen) te sluiten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten